Home   Sportmassage   Ontspanningsmassage   Blessurepreventie   Tarieven   Contact   Links
 
 

F.I.T. sportbalsem     Waarom F.I.T.?

F.I.T. is een krachtige en actieve sportbalsem die door veel topsporters, recreatieve sporters, maar ook veel ouderen wordt gebruikt als middel bij blessurepreventie en blessurebehandeling en F.I.T. is een ideaal spierherstel product om de spierfunctionaliteit mooi af te bouwen na een inspanning (want helaas wordt een goede cooling down nog wel eens vergeten).

Het fabricageproces van F.I.T. is een langdurig proces. Mensen die sportbalsems ontwikkelden dachten dat als je alle ingrediŽnten bij elkaar gooit (die als eigenschap een bepaalde werking hebben), dat je dan door het samenvoegen van die ingrediŽnten een goede balsem verkreeg. Daar zat men fout. Bepaalde ingrediŽnten verdragen elkaar niet of minder goed, of nemen bepaalde functionaliteit van het ingrediŽnt weg. Het maken van onze F.I.T. balsem is een langduriger (en daardoor iets duurder) proces, dat wťl zorgt voor een uitgebalanceerd, maar vooral goedwerkend product!

F.I.T. sportbalsem wordt geheel opgenomen door de huid en laat dus ook geen vettig laagje achter of film waardoor het feitelijk een van de enige balsems is die werkt in combinatie met het Medical Taping concept (kinesio tape). F.I.T. wordt binnen 5 minuten geheel opgenomen door de huid en gaat ook vandaar uit actief werken. Bij basis gebruik van F.I.T. plakt de tape daardoor uitstekend! Hierdoor werken ook veel (sport)masseurs met ons product.

In het F.I.T. product worden ook geen stoffen opgenomen zoals pijnstillers, puur omdat dit zeker bij actieve mensen zoals sporters alleen maar nadelige effecten heeft. Als je gebruik maakt van pijnstillers in een spierbalsem, neem je a.h.w. de pijnprikkel weg, waardoor mensen een blessure kunnen oplopen, zonder dat ze het zelf goed gewaar kunnen worden. Dit effect is het zelfde bij producten die sterk verwarmend zijn zoals Red Hot, Tiger Balsem Hot e.d.

Producten die sterk verwarmend werken (zoals Tiger balsem, Red Hot e.d.) onttrekken vaak bloed aan de spieren en stuwen dit naar de oppervlakte waardoor daar grote warmte (hitte) ontstaat. Heel erg gevaarlijk, omdat je op dat moment alleen maar de oppervlakkige hitte voelt en niet voelt dat je bijvoorbeeld in een actie ongemerkt een blessure oploopt. Je wilt juist in het gebied dat je behandelt een betere doorbloeding creŽren om de kans op blessures te verkleinen.

Wij hebben veel onderzoek gedaan naar wat mensen willen kopen. Sporters willen een product dat werkt! Vanwege die zeer actieve ingrediŽnten in F.I.T zijn de effecten vaak direct merkbaar en leiden vaak tot verbluffende resultaten bij mensen die excessief gebruik maken van hun spieren, maar ook bij veel ouderen die kampen met spiermobiliteit problemen.


 

Bron: Nederlands Genootschap voor Sportmassage

Sportmassage houdt de sporter gezond en blessurevrij
Sportmassage is massage speciaal voor sporters. Het bevordert het herstel, voorkomt sportblessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en een betere sportprestatie.

Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden:

ē ťťn of enkele dagen na een training of wedstrijd
ē voorafgaand aan een sportieve activiteit, waarbij deze onderdeel van de warming-up is
ē tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een toernooi of estafette
ē direct - als onderdeel van de cooling-down - of binnen enkele uren na een sportieve activiteit
   

Vůůr het leveren van een prestatie moet het lichaam in de "prestatiestand" gebracht worden. Dit doe je door middel van een warming-up. Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage. Een voorbereidende sportmassage kan door sporters, naast de fysieke voorbereiding, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden op de te leveren sportieve prestatie.

Na de sportieve activiteit is het doel van de sportmassage tegengesteld: de spieren moeten dan weer tot ontspanning gebracht worden.

De sportmasseur past handgrepen, tempo en dosering van de sportmassage toe afhankelijk van het doel en de toestand van de spieren. In mijn sportmassagepraktijk richt ik mij vooral op de "profylactische" sportmassage: een duur woord voor een herstelbevorderende sportmassage na het sporten.

Door training en het leveren van sportieve prestaties loopt het lichaam schade op. Spieren spannen zich tijdens het leveren van prestaties aan, ze leveren kort- of langdurig kracht en ze zijn onderhevig aan rek. Het band- en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op. Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het steeds beter kan presteren.

Wat zijn de effecten van een herstelsportmassage?


Het belangrijkste effect is afname van de spierspanning. Hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en bouwstoffen kunnen aangevoerd worden. Vochtophoping als gevolg van spierschade zal beter afgevoerd kunnen worden.

Training en het leveren van sportieve prestaties zijn een voordurende belasting voor het lichaam. Een eenmalige sportmassage kan heel prettig zijn, maar heeft slechts een zeer beperkt effect. Afhankelijk van je mogelijkheden is het aan te raden om je minimaal ťťn keer per twee weken te laten masseren.

Een sportmassage van de meest belaste spiergroepen duurt minstens een half uur. Ook is een algehele lichaamssportmassage van een uur zijn mogelijk. Er zijn meer spiergroepen betrokken bij het sporten dan je denkt.

Een goede masseur beschikt over 'FingerspitzengefŁhl', dat zelfs zo ontwikkeld kan zijn dat hij in staat is om aan de hand van de toestand van het spierweefsel de vorm van de sporter op dat moment vast te stellen. Zo is het ook zelfs mogelijk dat een masseur aan de tonus van het spierweefsel, in combinatie met andere symptomen, een overtrainingstoestand op het spoor komt. Mede door massages kan een toestand van overtraining verholpen worden. Voeg daarbij de gunstige invloed van massage op de prestaties, dan zal het belang van de massage en daarmee van de sportmasseur die deze massage geeft, duidelijk zijn.

Voorts wordt het tot de taak van de sportmasseur gerekend om sporters met raad en daad terzijde te staan met adviezen over voeding, trainingsaanpak en verzorging van het lichaam. Behalve massages, uitgevoerd voor de training of wedstrijd, zal de sportmasseur juist ook na de training en/of wedstrijd kunnen masseren. Hiermee kan spierstijfheid verminderd of zelfs voorkomen worden.

Naarmate de trainingen frequenter worden zal de noodzaak tot massage toenemen, omdat het lichaam minder tijd gegund wordt om te herstellen. Massage kan in dergelijke gevallen het herstelproces versnellen en ondersteunen.





   

We zien vaak dat de sportmasseur als een soort vertrouwenspersoon wordt beschouwd, waar men niet alleen met lichamelijke klachten terecht kan, maar bij wie men ook eens heerlijk zijn hart kan luchten.

 
 

Telefoon: 06 - 22 38 45 37    |    info@sportmassagefredhendrikse.nl    |   KvK 50580698   |    © 2013 Sportmassage Fred Hendrikse    |    EDB